bokrecension: det handlar om dig

Det handlar om dig
Bokrecensionsdags! Läste ut Sandra Beijers "Det handlar om dig" häromdagen eftersom jag bestämde mig för att spendera mina sista pengar på Akademibokhandeln (igen, suck). Jag läser inte den här typen av böcker så ofta, men när jag fick reda på att älsklingsbloggaren Niotillfem skulle släppa en bok kände jag såklart att jag var tvungen göra ett undantag. Och det är jag glad för! Har länge varit ett fan av det Sandra Beijer skriver i krönikor och på bloggen, och allt som är bra med det återfinns i romanen. Jag var lite orolig över att det skulle bli kliché-aktigt, då det är anledningen till att jag ofta undviker böcker i kategorin "romantiska ungdomsböcker". Tycker dock det undveks i "Det handlar om dig", och istället lämnas man med en väldigt fin bok som var mysig att läsa.

Det handlar om dig, text
Boken utspelar sig i Stockholm och följer två femtonåringar som träffas på en fest. Därefter följer en mängd olika, både lyckliga och olyckliga träffar. Ingen unik historia direkt, utan väldigt tjej-möter-kille. Trots det är det något som fångar en när man läser. Jag tror det ligger i språket, som verkligen är Sandra Beijers esse.

Det handlar om dig - text 2
"Det handlar om dig" har ett jättefint språk, och det kommer verkligen fram i det här formatet. Boken är nämligen skriver med en mindre mängd text på varje sida, vilket får det att kännas lite som att det är dikter man läser. Det gör det även till en väldigt lättläst bok, eftersom man alltid får en känsla att man bara ska läsa en liten del till. Resultatet: jag läste ut boken på en dag!

Slutbetyg: Den här boken fick mig att känna mig som mitt tolvåriga "hejjagläsertrettioböckerimånaden"-jag. Jag vet inte vad det innebär, men jag vet att det är bra och jag rekommenderar att ni också läser den här boken. Taco hej.

♀♡♀♡♀♡♀♡♀♡♀♡